عمل زیبایی از نظر قرآن 2021-05-15
دائره المعارف اسلامی طهور نمایش مطلب : زیبایی و مشخصات آن در اسلام
این امانت شامل تواناییهای انسان در درک و خلق زیبایی نیز میشود. مطالعهٔ تاریخ باستان به ما ثابت میکند که در دوران ما قبل تاریخ، افراد به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقهمند بودند. با مطالعه در نحوهٔ مجسمهسازی و نقاشیهاى قدیمى، این واقعیت بیشتر ملموس است. زیبایی و آراستگی، بیانگر و منعکسکنندهٔ اعتبار و شخصیت است. وقتى با ظاهرى مرتب و تمیز در مقابل دیگران ظاهر شویم، برایمان ارزش بیشترى قائل شده و با اعتماد و اطمینان کار ما را میپذیرند. از الطافی كه خداوند به انسان عطا فرموده و او را از سایر جانداران متمایز ساخته است، نعمت حجب و حیاست كه در فطرت او نهاده شده و روشنترین شكل بروز آن احساس نیاز به پوشش زیبا و تمیزی است كه شایسته شأن و منزلت اجتماعی فرد باشد و آدمی را در منظر دیگران خوشایند سازد.
فروع كافی، كلینی، داراكتب اسلامیه، ۱۳۵۰ ه ش، با تصحیح محمد آخوندی، ج ۶، ص ۴۳۹. مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، چاپ مروی، دارالكتب الاسلامیه، چاپ سیزدهم، ۱۳۷۳، ج۱۱، ص ۱۶۰ و ۱۵۹ با كمی تغییر در عبارت. راغب اصفهانی، المفردات، المكتبة المرتضویه، تهران، ص ۹۷ و شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه، ج۱، ص ۳۸۶.
طریق ارشاد مولوی در تعلیم و ارشاد تعالیم اسلامی
میتواند حكایت از درونی آرام، منظم و فاقد هرگونه آشفتگی داشته باشد. خودآرایی و آراستگی، عاملی برای آرامش روحی و روانی آدمی است. در مقابل، آشفتگی ظاهری و به هم ریختگی، عاملی در بی ثباتی و عدم آرامش خاطر و طمأنینه روحی شخص است. زیبایی، قرآن، عشق، زیباشناسی، فرهنگ، بهشتیان، مصداقها. مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دارالكتب الاسلامیه، چاپخانة مروی، چاپ هفدهم، ۱۳۷۴ ه ش، ج ۶، ص ۱۵۰.
جلوه های هنر و زیبایی در قرآن
این توصیفها، حس زیباییشناسی انسان را تحریک کرده و او را به تأمل در عظمت و حکمت خداوند فرا میخوانند. شیعیان کسانی هستند که پس از رسول خدا و به دستور او ، رهبری و امامت علی (علیه السلام) را پذیرفته اند.امروز جمعیت شیعیان جهان را تا ۲۰۰ میلیون نفر تخمین زده اند. انسان به اقتضای فطرت خویش، میل به زیبایی و جمال داشته و جویای پاکیزگی، زیبایی و آراستگی است و از ژولیدگی، پلیدی و پریشانی نفرت دارد. و در واقع جمال استغناء و خودكفائی جامعه است، جمال تولید و تأمین فرآوردههای مورد نیاز یك ملّت است، و به تعبیر گویاتر جمال استقلال اقتصادی و ترك هرگونه وابستگی و حركت دسته جمعی گوسفندان و چهارپایان به سوی بیابان و چراگاه، سپس بازگشتشان با پستانهای پر از شیر(۱۰) دو منظرة خوش و زیبایی است(۱۱) كه قرآن از آن به جمال تعبیر كرده است.
(و در آن ها برای شما زینت و شكوه است هنگامی كه به استراحتگاهشان باز میگردانید و هنگامی كه (صبحگاهان) به صحرا میفرستید).»آمده است، از نوع دوّم(۹) است. قرآن کریم انسان را به سوی راهی هدایت میکند که در آن استواری، زیبایی و کمال به هم پیوند خوردهاند. این هدایت نهتنها در جنبههای اعتقادی و اخلاقی، بلکه در احساسات و ادراک زیباییشناختی انسان نیز اثرگذار است. این آیه نشان میدهد که انسان دارای جایگاهی والا و رسالتی سنگین است. او باید بهعنوان نماینده خداوند در زمین، امانت الهی را حفظ کرده و به بهترین شکل ممکن از آن بهرهبرداری کند.
رعایت تغذیه بعد از ای وی اف چه اهمیتی دارد؟
به همین سبب، در آیات بسیاری به جلوههای گوناگونی از زیبایی، عوامل و نشانههای آن و نیز حوزههای زیبایی اشاره شده است. قرآن کریم مفهوم زیبایی را فراتر از زیباییهای محسوس میداند و آن را به زیباییهای متافیزیکی، اخلاقی و معنوی گسترش داده است. در این پژوهش توصیفی، ابتدا مفهوم زیبایی در قرآن و گسترة آن در محسوسات و امور معنوی و اخلاقی، تبیین، و آنگاه مفردات دالّ بر زیباییشناسی قرآنی در منظومهای مشتمل بر «جمال»، «حُسن»، «زینت»، «حلیه»، «بهجت» و واژگان بیانگر عناصر زیبایی مانند اندازه و رنگ بررسی شده است. از بررسی واژگان و مفاهیم زیباییشناختی قرآنی، چنین به دست میآید که منظومهای از مفاهیم مادّی، معنوی، اخلاقی و ماورای طبیعی در پرتو درک واژگان دالّ بر زیباییشناسی در قرآن، با یکدیگر پیوستگی دارند و طرحی جامع و منسجم از زیبایی ارائه میکنند. این نگرش قرآنی، هنرمندان را به خلق آثاری دعوت میکند که علاوه بر زیبایی ظاهری، پیامهای اخلاقی و معنوی نیز داشته باشند. در نهایت، قرآن کریم هنر را به ابزاری برای تقویت ایمان، اخلاق و معنویت تبدیل میکند و آن را در راستای هدایت الهی قرار میدهد.
زشتیها نه تنها از این نظر ضروری می باشند که جزئی از مجموعه جهانند و نظام کل به وجود آنها بستگی دارد، بلکه از نظر نمایان ساختن و جلوه دادن به زیباییها نیز وجود آنها لازم است. اگر ما بین زشتی و زیبایی، مقارنه و مقابله برقرار نمی شد، نه زیبا، زیبا بود و نه زشت، زشت، یعنی اگر در جهان، زشتی نبود زیبایی هم نبود، اگر همه مردم دنیا زیبا بودند، هیچکس زیبا نبود، همچنانکه اگر همه مردم زشت بودند هیچ کس زشت نبود.اگر همه مردم همچون یوسف صدیق بودند، زیبایی از بین می رفت، و اگر هم همه مردم در قیافه "جاحظ" بودند زشتی در جهان نبود. جادوگری و افسونگری زیبایی از صدقه سر بی فروغی زشتی است. زشتها بزرگ ترین حق را بر گردن زیباها دارند.
بهترین هتل های خیابان امام رضا ۸ مشهد
این مقاله تلاش دارد تا اصول و جلوههای زیباییشناسی در قرآن را بررسی کرده و رابطه میان هنر، زیبایی و هدایت قرآنی را تبیین کند. این بررسی نهتنها به درک بهتر از جایگاه هنر در اسلام کمک میکند، بلکه میتواند راهنمایی برای هنرمندان و اندیشمندان باشد تا آثار خود را در راستای ارزشهای الهی و انسانی خلق کنند. یکی از جلوههای زیباییشناسی در قرآن کریم، اعجاز بیانی و بلاغت آن است. قرآن با استفاده از تصاویر زنده و گویا، حس زیباییشناسی انسان را برمیانگیزد و او را به تفکر و تدبر دعوت میکند. هدایت قرآنی به استوارترین آیین، نهتنها به معنای هدایت در مسیر ایمان و عمل صالح است، بلکه به معنای هدایت به سوی زیباترینها نیز هست.
جایگاه و اهمیت شب قدر
اگر زشتها نبودند زیباها جلوه و رونق نداشتند. اینان معنا و مفهوم خود را از آنان گرفته اند. اگر همه یکسان بودند نه تحرکی بود و نه کششی و نه جنبشی و نه عشقی و نه غزلی و نه دردی و نه آهی و نه سوزی و نه گدازی و نه گرمی و حرارتی. این یک پندار خام است که گفته می شود اگر در جهان همه چیز یکسان بود، جهان بهتر بود. گمان می کنند که مقتضای عدل و حکمت این است که همه اشیاء همسطح باشند، و حال آنکه فقط در همسطح بودن است که همه خوبیها و زیباییها و همه جوش و خروش ها و همه تحرکها و جنبشها و نقل و انتقالها و سیر و تکاملها نابود می گردد. نظام جهان، چه از نظر طولی و چه از نظر عرضی، یک نظام ضروری است.خداوند متعال به هر موجودی همان وجود و همان اندازه از کمال و زیبایی را می دهد که می تواند بپذیرد، نقصانات از ناحیه ذات خود آنها است نه از ناحیه فیض باری تعالی.
عبدوس محمد محمدی اشتهاردی، محمدتقی، بیست و پنج اصل از اصول اخلاقی امامان، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۵، ص ۲۹۲ـ۲۶۹. كلینی، محمد بن یعقوب، فروع كافی، با تصحیح محمد آخوندی، دارالكتب الاسلامیه، ۱۳۵۰ ه ش، ج ۶، ص ۴۹۶. تفاوت در آراستگی زن و مرد در مستحبات خلاصه نمیشود؛ بلكه در پارهای موارد، حكم حرمت بیان شده است؛ مثل استفاده از زیور آلات و طلا كه برای مردان، حرام است؛ اما همین عمل برای بانوان عملی جایز، بلكه مستحب است. افزون بر شرع مقدّس، عقل سلیم نیز بر ضرورت آراستگی و زدودن آلودگی حكم میكند.
خداوند دوستدار زیبایی انسان است
پاسخ به این پرسشها نیازمند درک عمیق از دیدگاه قرآن کریم درباره هنر و زیبایی است. قرآن بهعنوان کتاب هدایت، نگرشی کلنگر و جامع به هنر ارائه میدهد که تنها با مطالعه دقیق آیات محکم و بدون پیشداوریهای سنتی میتوان آن را دریافت. قرآن کریم نهتنها به زیباییهای ظاهری و محسوس توجه دارد، بلکه زیبایی را بهعنوان یک ارزش اخلاقی و معنوی معرفی میکند که در تمامی ابعاد زندگی انسان جریان دارد. قرآن کریم، حس زیباییشناسی را در انسان تقویت میکند و او را به بهرهگیری از این حس در مسیر تعالی و کمال دعوت میکند. این نگاه قرآنی، هنر را از سطحیترین جلوههای آن فراتر میبرد و آن را به ابزاری برای بیان حقیقت و رساندن پیام الهی تبدیل میکند. زشتیها و زیباییها در جهاندر جهان زشتی، نمایانگر زیبایی است.
کاظم حاجعلی؛ پیشرو در دریافت تیک آبی و بازگردانی حسابهای اینستاگرام
قرآن کریم با ارائه اصول و جلوههای زیباییشناسی، نشان میدهد که زیبایی و هنر میتوانند در خدمت هدایت الهی قرار گیرند. حس زیباییشناسی در قرآن، نهتنها به درک زیباییهای ظاهری محدود نمیشود، بلکه انسان را به سوی درک زیباییهای عمیقتر و معنویتر هدایت میکند. از نگاه قرآن کریم، زیبایی از جایگاه و ارزش والایی برخوردار است.
زیبایی و آراستگی از دیدگاه قرآن و دین اسلام
آراستگی ظاهر، طریقی برای احترام به خویشتن و دیگران است. محمدی ریشهری، میزان الحكمه، چاپ و نشر مكتب الاعلام الاسلامی، چاپ سوّم، ۱۳۶۷، ج ۲، ص ۸۱ـ۷۶. میزان الحكمه، محمدی ریشهری، طبع و نشر مكتب الاعلام الاسلامی، ۱۴۰۵ ه ق، نشر مكتب الاعلام الاسلامی، ج ۱۰، ص ۶۰۷ و ۶۰۶.
{قیمت سکه، نیمسکه، ربعسکه ۷ اسفندماه ۱۴۰۳/ سکه به مرز حساس قیمتی رسید
|}زیبایی در قرآن کریم، همواره با استواری و کمال همراه است و قرآن انسان را به سوی درک و بهرهگیری از این زیباییها دعوت میکند. زیباییهای معنوی و معقول، به دلیل سنخیت و نزدیکی با روح انسان، از عالیترین درجات پرجاذبه زیبایی مورد تأکید و تشویق دین هستند و در قرآن به آنها توجه خاصی شده است؛ صبر و استقامت، زیبایی عقل، زیبایی علم، نیت زیبا، زیبایی عفو و اغماض، زیبایی جدایی از ناپسندیها. در شأن نزول این آیه روایت شده، عثمان بن مظعون که از اصحاب مؤمن پیامبر بود با چند نفر دیگر تحت تأثیر بیانات پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد قیامت قرار گرفتند و تصمیم گرفتند خود را از پارهاى از لذتهاى دنیا، از جمله معاشرت با همسران محروم سازند و به روزه و عبادت بپردازند. زیبایی كه به سایر پدیدهها، غیر از انسان مربوط میشود. وَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ(۸) و از هر نوع گیاه به جهت انگیزه در آن رویاندیم.» و جمال و زیبایی كه در آیة «و لكم فیها جمال حین تریحون و حین تسرحون.
{عکس؛ استوری جنجالی بنزما علیه کریستیانو!
|}اهمیت آراسته بودن در اجتماع تا بدانجاست كه بر شخصیت انسان نیز تأثیر میگذارد. یبایی، قرآن، عشق، زیباشناسی، فرهنگ، بهشتیان، مصداقها. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر انتشارات اسلامی، ج ۱۲، ص ۳۱۱. در تعالیم پیشوایان اسلام، درباره آراستگی ظاهر، توصیههای فراوانی مطرح شده است.
افراط و تفریطى که امروزه در نوع پوشش مرسوم شده، ناشى از بیتوجهى به اصول اسلامى است. عدم توجّه به پوشش و آراستگى صحیح به معضل بدحجابى منجر شده است. چنین تصوّری، از نظر اسلام باطل است، بلکه بر عکس، بخشى از برنامهها و دستورهاى اسلام مربوط به نظافت، زیبایى و آراستگى ظاهر است. همواره ظاهر آدمی تا حدود زیادی برگرفته و حاكی از باطن او است.
عمل زیبایی مژده لواسانی
عمل زیبایی مردانه
عمل زیبایی مثانه زنان
عمل زیبایی مرجانه گلچین
عمل زیبایی مردان ایرانی
عمل زیبایی واژن نی نی سایت
عمل زیبایی واژن و افتادگی رحم
عمل زیبایی واژن چگونه است
عمل زیبایی واژن در خارج
عمل زیبایی واژن خوبه